Την Δευτέρα 10/6/2024 ο Διευθυντής του σχολείου κ. Κίζιλης , οι εκπαιδευτικοί της Α’ τάξης , η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης και η εκπαιδευτικός Αγγλικής γλώσσας υποδέχτηκαν γονείς των νηπίων σε μια εκδήλωση ενημέρωσης για τη μετάβαση των παιδιών τους από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό.

Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο αποτελεί ένα μεγάλο βήμα,
τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς. Πολλές φορές αυτή μετάβαση
συνοδεύεται από συναισθήματα όπως άγχος, στρες, αγωνία, αβεβαιότητα ίσως και
φόβο για τον άγνωστο κόσμο του δημοτικού. Ωστόσο, τα συναισθήματα αυτά θα
ήταν ωφέλιμο να δώσουν τη θέση τους στη χαρά, την προσμονή, την υπερηφάνεια
και την αυτοπεποίθηση.
Ποιοι παράγοντες όμως επιδρούν στην ομαλή μετάβαση;
Α) Τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών.
Β) Οι σχολικές πρακτικές που εφαρμόζονται στις δύο βαθμίδες (νηπιαγωγείο και
δημοτικό).
Γ) Ο βαθμός και η ποιότητα της οικογενειακής υποστήριξης.
Είναι σημαντικό για τους γονείς να γνωρίζουν πως ένα παιδί δεν θεωρείται έτοιμο
για τη φοίτησή του στο δημοτικό εάν έχει ήδη μάθει να γράφει και να διαβάζει από το
νήπιο. Το παιδί θα κατακτήσει αυτές τις δεξιότητες στην πρώτη δημοτικού και όταν
αυτό είναι αναπτυξιακά έτοιμο!
Αντιθέτως, οι βασικές δεξιότητες που ένας μαθητής καλείται να έχει κατακτήσει
ήδη από το νήπιο, ώστε να φοιτήσει στην Α δημοτικού είναι:

 Η αυτοεξυπηρέτηση όσον αφορά τη χρήση της τουαλέτας.
 Τακτοποίηση προσωπικών αντικειμένων στην τσάντα.
 Ενδυνάμωση λεπτής κινητικότητας των χεριών μέσα από τη χρήση
ψαλιδιού, μαρκαδόρων, πλαστελίνης.
 Καλλιέργεια της υπομονής ώστε να περιμένουν τη σειρά τους (σε αυτό θα
βοηθούσαν πολύ τα ομαδικά επιτραπέζια παιχνίδια).
 Εκτέλεση οδηγιών βήμα-βήμα.
 Ανάγνωση παραμυθιών μαζί με τους γονείς-παρατήρηση εικόνων.

24 Ο Δημοτικ Σχολείο Πατρών
Άγχος πρώτων ημερών στο δημοτικό σχολείο και τρόποι διαχείρισης
Αρκετά παιδιά βιώνουν έντονα το άγχος για το νέο τους ξεκίνημα. Αυτό είναι
απόλυτα φυσιολογικό καθώς καλούνται να διαχειριστούν την ένταξή τους σε ένα νέο
σχολικό περιβάλλον, με νέα πρόσωπα, δασκάλους και συμμαθητές. Το άγχος αυτό
μπορεί να εκδηλωθεί τις πρώτες μέρες μέσα από δυσκολία αποχωρισμού του γονέα,
κλάμα ή πονόκοιλο. Ωστόσο, με τον καιρό τα παιδιά συνηθίζουν στο νέο τους
πρόγραμμα και αισθάνονται άνετα με αυτό. Για την συναισθηματική ασφάλεια των
παιδιών ως γονείς οφείλουμε:
1. Να συζητάμε με τα παιδιά την περίοδο του καλοκαιριού για το δημοτικό
σχολείο και πως θα είναι η καθημερινότητά τους σε αυτό, ώστε να είναι
προϊδεασμένα και να μην νιώσουν απότομα τη νέα αλλαγή.
2. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς να τα ενημερώνουμε ποιος θα τα
πηγαίνει και ποιος θα τα παίρνει το μεσημέρι ή αν υπάρξει κάποια αλλαγή
στο πρόγραμμα της ημέρας.
3. Να βρίσκονται έγκαιρα το πρωί στο σχολείο και να μην καθυστερούν
(γεγονός που μπορεί να τους προκαλέσει πρόσθετο άγχος).
4. Να είναι καλά προετοιμασμένα από το σπίτι (διαβασμένα, έχοντας όλα τα
απαραίτητα σχολικά εφόδια και προσωπικά αντικείμενα π.χ. βιβλία, τετράδια,
κασετίνα, κολατσιό, νερό κλπ.)
5. Να μην λείπουν αδικαιολόγητα από το σχολείο.
Ρόλος των γονέων

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς ο ρόλος των γονέων ή των φροντιστών που θα
αναλάβουν τη μελέτη του παιδιού στο σπίτι θα πρέπει να είναι βοηθητικός,
υποστηρικτικός, όχι τιμωρητικός και χωρίς πίεση. Αφήνουμε το παιδί να γράφει
μόνο του και αν αντιμετωπίσει δυσκολία του δείχνουμε τον τρόπο-δεν γράφουμε
εμείς αντί γι’ αυτό. Ο γονέας οφείλει να βρίσκεται κοντά του την ώρα της μελέτης
ειδικά τον πρώτο καιρό.

Περιβάλλον μελέτης

 Είναι σημαντικό να δημιουργούμε κατάλληλες συνθήκες διαβάσματος στο
σπίτι. Δημιουργούμε μια ρουτίνα από την αρχή της χρονιάς (κάθε μέρα ίδια
περίπου ώρα μελέτης και ίδιο σημείο).
 Επιλέγουμε ένα ήσυχο μέρος-δωμάτιο στο σπίτι μακριά από τηλεόραση και
θορύβους που μπορεί να του αποσπούν την προσοχή.
 Βρισκόμαστε κοντά στο παιδί και βοηθάμε όταν χρειάζεται.
 Ενθαρρύνουμε και επαινούμε. Επιβραβεύουμε κάθε προσπάθεια και δεν
τιμωρούμε.
 Κάνουμε μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης αν χρειαστεί.
 Δημιουργούμε ρουτίνα τακτοποίησης βιβλίων στην τσάντα αμέσως μετά το
διάβασμα από το ίδιο το παιδί.
 Δημιουργούμε ρουτίνα ξεκούρασης και επαρκούς ύπνου.

24 Ο Δημοτικ Σχολείο Πατρών
 Αποφεύγουμε πολλές καθημερινές εξωσχολικές δραστηριότητες.
 Αποφεύγουμε τη χρήση οθονών (τηλεόρασης, τάμπλετ, κινητού)
 Προτιμάμε παραμύθια, επιτραπέζια, παζλ, πλαστελίνη για την απασχόλησή
του.

Καλή σχολική χρονιά!